Home / Kafa sa tetkom / Žvakaća guma – najpopularniji proizvod 20. veka
Žvakaća guma – najpopularniji proizvod 20. veka

Žvakaća guma – najpopularniji proizvod 20. veka

Vole ih i stari i mladi i smatraju se najpopularnijim proizvodom 20. veka. Ako izuzmemo one koje su pravile drevne maje, prvu žvakaću gumu napravio je Amerikanac Tomas Adams i počeo da ih prodaje u februaru 1871. godine u Hobokenu, gradu u Nju Džersiju. Te prve žvakaće gume zvali su čikl (chicle), a bile su napravljene od smole meksičkog drveta slatke jabuke, podsećale su na bonbone i bile su potpuno bezukusne.

Četiri godine kasnije, jedan farmaceut u Luisvilu (Kentaki) došao je na ideju da čiklu doda aromu i tako je od 1890. godine žvakaća buma postajala sve popularnija zahvaljuući modernim prehrambenim sirovinama i reklamama.

Ako bi vas neko pitao šta žvakaća guma predstavlja u vašem životu, najverovatnije je da biste, ako malo razmislite, došli do zaključka da je to potpuno beznačajan proizvod a, opet, toliko je sveprisutan u svakodnevnom životu više od jedog veka da biste pomislili da bez nje uopše ne može da se živi. Danas se na godišnjem nivou, širom sveta proizvede oko 25.000 tona žvakaćih guma.

Navika da se nešto žvaće a da nije hranljiv proizvod, potiče od drevnih Maja.

Širom sveta, stotinama godina, ljudi su žvakali razne prirodne supstance, uključujući i prirodnu smolu uzetu iz određenih vrsta drveta, razne biljke, lišće, seme ili prirodni vosak. Stari Grci su vekovima žvakali smolu iz drveta radi čišćenja zuba i osvežavaja daha.

Kasnije, kada ih je Tomas Adams izbacio na tržište, smatralo se da one služe samo tome da zadovolje naizgled primitivnu potrebu za žvakanjem, ali su reklamirane kao opuštajuće. Prve reklamne kampanje su bile usmerene prvenstveno na decu zbog čega su automati sa ovim gumama postavljani bukvalno na svakom ćošku.automat

Na tlo Evrope, prve žvakaće gume su stigle krajem Drugog svetskog rata, sa saveznicima koji su ih delili lokalnom stanovništvu. Bio je to potpuno nepoznat proizvod koji su ljudi u to vreme koristili ni za šta drugo, nego da utole glad.

Vremenom, nakon što su je popularisali kroz film i modu, žvakaća guma je postala simbol mladosti i modernog doba, pa iako su je svi koristili, odrasli su je smatrali simbolom loših manira.

Nekoliko puta kroz istoriju ovog proizvoda, bilo je pokušaja da se dokaže kako je nepotreban i opasan, da može dovesti do deformacije vilice, ali i do nekih teških bolesti. Ono što je uvek pratilo žvakanje ove gume, a što se dešava i danas, je da je onaj kome je dosadilo da je žvaće, pljune ili baci bilo gde, zbog ovoga je, recimo, Singapur 1992. godine zabranio upotrebu žvakaćih guma, ali kao glavni razlog su naveli opasnost od deformacije vilice. Naravno, proizvođači nikada ne odustaju pa su počeli da ih reklamiraju kao lek protiv glavobolje, pušenja, pa čak i protiv stida.

Sa pojavom žvakaćih guma bez šećera i niskokaloričnih zaslđivača, reklame su se okrenule ljudima koji su na dijeti.

U najnovije vreme, žvakaću gumu koja je decenijama bila optuživana za loše zube, reklamiraju kao proizvod koji može zameniti četkicu za zube i pastu, kada niste u prilici da operete zube na tradicionalan način, proizvod za lep i blistav osmeh.

Bez obzira na sve reklame, žvakanje žvakaće gume se i danas u mnogim prilikama smatra nepristojnim i vulgarnim, a naročito nepristojnim se smatra kada ih žvaću žene. No bez obzira na to, popularnost žvakaćih guma ne jenjava.

Za razliku od starijih vremena kada su žvakaće gume pravljene od smole drveta, proizvodnja je zavisila od drveća kome je trebalo par godina da se odmori i oporavi kako bi ponovo mogla da se uzima smola, što nikako nije moglo da zadovolji sve veću potražnju. Vremenom, proizvođači su prešli na sintetičke materijale, pa je tako prva sintetička žvakaća guma napravljena od parafina koji se pokazao kao odličan izbor jer se radilo o bezbojnoj supstanci, bez mirisa i ukusa a bilo ga je u izobilju.

Danas je osnovni sastojak žvakaće gume – sintetički latekst. Poslednjih decenija proizvođači su razvijali novu formulu koja će smanjiti lepljenje žvakaćih guma za zube, kako bi zadovoljili sve veće potrebe potrošača.

Bez obzira što ih i danas prate upozorenja da nisu zdrave, da se od njih kvare zubi, deci prete da se mogu zalepiti za creva ako ih progutaju, popularnost žvakaćih guma ne opada, proizvođači se utrkuju sa novim ukusima i reklamam, a a možete ih u svim prodavnicama i kioscima videti na udarnim mestima, prosto mame da ih kupite.

 

 

.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*