Pritikinova dijeta

Evo dijete koja je dobila ime po jednom lekaru i nutricionisti koji je život posvetio pravilnoj ishrani, zdravlju i vitkosti. Pritikinova dijeta nema strog režim, nije to ono kad vam je tačno propisano u koliko sati šta i koliko treba jesti – to je više način života. A dijeta je pouzdano delotvorna! Da bi se ova dijeta pravilno sprovodila, treba imati na umu nekoliko osnovnih pravila. Naime, jedite više puta dnevno da ne biste osetili glad, jer u tom slučaju lako dolazi do gubitka motivacije i odustajanja od dijete. Pogrešno je izostaviti neki od dnevnih obroka. Naprotiv, za svaki dan treba predvideti tri obroka i dva međuobroka koji mogu da sadrže kukuruzne pahuljice, salatu ili komad voća.

Ova dijeta se zasniva na potpuno novom, skoro revolucionarnom odnosu između tri osnovne grupe hranljivih supstanci: proteina, masti i ugljenih hidrata. Proteini čine 10-15% ukupnog dnevnog unosa kalorija, masti najviše 10%, a ugljeni hidrati čak 80%. Iz tog razloga dozvoljene su sve vrste povrća, svežeg voća, žitarica, kao i proizvodi od brašna: hleb, testenina bez dodataka ulja, šećera, masti i jaja, sve mahunarke, krompir, belance, obrano mleko, jogurt, nemasni sir, živinsko meso i riba.

Dozvoljene i nedozvoljene namirniceFreeDigialPhotos.net

Masnoće. Sve vrste masnoća su zabranjene. To je jedno od najvažnijih pravila Pritikinove dijete. Obrok pripremite od kuvanih ili sirovih namirnica. Odstranjivanje svih vrsta masti, ulja, maslaca i margarina omogućava da baš ova dijeta zasad nema pravog konkurenta u snižavanju vrednosti holesterola i masti u krvi. Proverite svoj holesterol pre početka dijete i, recimo, tri ili šest meseci posle njenog redovnog pridržavanja. Bićete i sami iznenađeni efektom. Ne zaboravite da posle sniženja vrednosti holesterola ispod 4 mmol/l dolazi do postepenog topljenja ateroma u krvnim sudovima i povlačenja arterioskleroze.

Meso. Preporučuju se riba i živina. Skinite kožicu s mesa i odstranite masne delove. Dozvoljeni su samo roštilj i kuvano meso.

Mahunarke. Pasulj, grašak, sočivo i soja su dozvoljeni zato što predstavljaju biljne izvore proteina i izvor biljnih vlakana, nesvarljivih materija višestruko korisnih za organizam. Mahunarke jedite najmanje jednom, još bolje triput nedeljno. Zbog veće kalorijske vrednosti dozvoljena količina je 1/2-3/4 kg nedeljno.

Jaja. Žumance je značajan izvor holesterola, dok belance ne sadrži masnoće, a izvor je esencijalnih aminokiselina. Pritikinova dijeta preporučuje sedam belanaca nedeljno.

FreeDigitalPhotos.netPovrće. Sve vrste u neograničenim količinama (bar dvaput dnevno), pod uslovom da se jede sirovo ili kuvano. Krompir može da se jede svakodnevno. Dozvoljene su sve vrste semenki i zrnevlja, s tim što treba voditi računa o količini zbog veće kalorijske vrednosti.

Voće. Preporučuje se do pet puta dnevno. Dnevno je dozvoljena čaša soka, ali bez šećera.

Žitarice. Dozvoljeno je 5-6 kriški hleba i peciva; pirinač možete da jedete svakodnevno; kao i mekinje, ječam, pahuljice od kukuruza, testenine… ali bez dodatka šećera, masti, ulja i jaja. Prednost imaju raženi i crni hleb.

Mlečni proizvodi. Dozvoljeni su samo obrano mleko i jogurt (1/4 l dnevno), kao i posni sir (30-50 g dnevno).

Slatkiši. Sve vrste slatkiša, kao i šećer, med, marmelada, voćni sirupi, izričito su zabranjeni.

Dodaci jelima. Dozvoljene su sve vrste začina. Majonez, kečap i sosovi nisu dozvoljeni. Upotrebu soli, zbog mogućeg povišenog visokog pritiska, treba svesti na minimum. Kad god je moguće, so zamenite nekim drugim začinom.

Piće. Dozvoljeni su mineralna voda i čaj. Alkohol i vrste pića koje sadrže kofein (kafa, koka-kola) ne konzumirajte.

Autor: Milja Lukić, novinarka, izdavač časopisa Miljin kuvar

One comment

  1. ako ne pijem kafu, naducu se od tuge, pa cu opet izgledati gojazno 🙁

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *