Home / Saveti koje niste tražili / Kako kažeš to što kažeš?
Kako kažeš to što kažeš?

Kako kažeš to što kažeš?

Veći deo vremena i energije trošimo na artikulisanje naših želja ili potreba, nego na biranje načina saopštavanja. Često uspeh izostane samo zato što smo pogrešno rekli to što smo hteli da kažemo.

Pet je mogućih komunikacionih stilova: emotivni, negujući, upitni, direktivni i prekidajući.

Emotivni

Emotivni modus koristimo kada svoja osećanja izražavamo “pravo iz srca”. Ako smo ljuti na nekoga, govorimo ljutito. Ako smo tužni, takav nam je i govor. Naravno, kongruentno, svim kanalima komunikacije “pucamo” istovrsno. Osmeh tako treba da bude pravi osmeh, ne “keženjem pokazivanje zuba”, kao kod veštačkog smeha. I ne izveštavamo samo o svojim osećanjima “Znaš, ja sam ljuta!”, nego ih i izražavamo, onako kako to rade deca. Transakcioni analitičari bi rekli da to radimo iz ego-stanja Slobodno Dete, ali uz kontrolu Odraslog. To znači, da ovo nije “divlji” modus, opasan po našeg sagovornika, samo je spontan, prirodan, ali kultivisan.

Problem je u tome što smo kao odrasli izgubili spontanost, pa umesto da emocijama reagujemo adaptibilno, mi imamo preferirana osećanja, kojima “prekrivamo”, ili kako to psiholozi kažu “reketiramo” adekvatan osećaj. Naš Odrasli, naš lični kompjuter je zato potrebno da bude uključen kao kontrola već u fazi doživljaja, da uočimo da li je osećaj autentičan i odgovarajući situaciji. Ako smo zbunjeni, osećamo krivicu, stid, ili neko naše “reket” osećanje, ne treba da koristimo ovaj modus, jer ćemo tako ne samo poslati emocionalno nepismenu poruku, nego ćemo sigurno “upecati” i emocionalno nepismen odgovor.

FreeDigitalPhotos.net

Odraslog aktiviramo i u odabiru intenziteta i doživljaja i ponašanja. Preterana reakcija, čak i kada adekvatni osećaj komuniciramo, nije uspešni stil. Zamislimo muziku koju volimo puštenu na maksimumu, zaboleće nas uši i nećemo je čuti više. Tako je i sa emotivnom razmenom. Treba skalu doživljaja i izražavanja dobro naštimati.

Ako smo uvežbali ovaj komunikacioni stil i mi i sagovornik, razmenićemo otvorena osećanja, lepršavo kao deca, čak i kada su to negativna osećanja. Iako smo sve procesuirali našim Odraslim ego-stanjem, energiju dajemo pozitivnom Slobodnom Detetu. A kako je izvršno naše Dete, igričnost je karakteristika koja se podrazumeva. Zadirkivanje, šaljivost, samo uvek u opciji : “Ja sam OK, ti si OK”, što znači da se smejemo ne drugima, neko sa drugima, zajedno.

ljiljana-jerinic

Ljiljana Jerinić

“Ljuta sam na tebe!” “Da, i ja sam ljut na tebe!”, emotivno komuniciramo tako da smo  ostavili vrata otvorena za konstruktivni nastavak.

Emotivni stil ne samo da je dobar kao uvodna komunikacija (Open Door) za određene tipove ličnosti, nego je i dijagnostičko sredstvo. Ovaj modus preferiraju razigrani kritičari, mada je moguće “pogoditi” i entuzijastu i manipulatora.

Napomena: koncept pet modusa komunikacije je razvio Taibi Kahler (1979-97).

Autor: Ljiljana Jerinić, psiholog

 

2 comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*