Home / Saveti koje niste tražili / Kako kažeš to što kažeš? – 2
Kako kažeš  to što kažeš? – 2

Kako kažeš to što kažeš? – 2

Pet stilova komunikacije opisuju pet naših svesnih izbora kako da uspešno uspostavimo i održavamo kontakt. Razradio ih je Taibi Kahler, transakcioni analitičar koji je 1977. godine dobio Erik Bern godišnju nagradu. Prvi stil – emotivni opisali smo prošlog četvrtka. Sledeći je negujući. Redosled nije slučajan. Prvi ima najveću „stroukovnu vrednost“, najsnažnije mu je dejstvo. Poslednji ima najmanju.

Negujući stil

Kada odaberemo tihi, topli ton, osmeh nam je na licu i nagnemo se ka sagovorniku u želji da mu nešto saopštimo, uradili smo to na način kao kad se roditelj obraća detetu koje će ponegovati. Kažemo: „ Hoćeš jedan veeeeliki zagrljaj?“ „O da, da, molim te!“, odgovara sagovornik. Razmenili smo negujuću transakciju. Analiza ove razmene u komunikacijskom modelu gde su ego-stanja data kao funkcije, kaže da smo iz Odraslog odabrali da izvršni bude Pozitivni Negujući Roditelj, a time smo „upecali“ Pozitivno Slobodno Dete.

Glavna funkcija ovakve komunikacije jeste nega, kako to jasno i naziv kaže. Tako pokazujemo ljubav, upućujemo pohvale i nagrade, dajemo dozvole drugima da ostvare svoje želje, pružamo podršku…Kada je naša nega primerena situaciji, na osnovu neiskrivljene stvarnosti i iz pozicije „Ja sam OK, ti si OK“, onda je ovakva razmena funkcionalna i poželjna. Iako je društvena zajednica koje se bazira na negujućem stilu prototip tople, benigne sredine,  ne može se stalno ovako komunicirati. Život nije ni crtani film, ni bajka.

FreeDigitalPhotos.net

Nega kao patologija

Kada stalno polazimo iz Negujućeg Roditelja, a neprimereno je situaciji, onda to ego-stanje postaje negativno. Zar je moguće da nega može biti patološka? Da. Primer je roditelj koji prezaštićuje svoje dete, jer mu time zapravo šalje poruku: „Pusti ja ću to umesto tebe. Ma, ti si mali i nesposoban za samostalni život.“ Uvek kada naša pomoć preraste u spašavanje, mi činimo štetu, onima koje  „prenegujemo“, razmazimo. Zato je važno da držimo uvek naš lični kompjuter, Odraslog uključenog, kako bi se TA žargonom reklo. Situaciju, sagovornika, šta ćemo da kažemo, analiziramo, pa kako ćemo da saopštimo, kojim kanalima, svesno biramo. Negujući stil je samo jedan od modusa.

Slaganje komunikacijskog stila i tipa ličnosti

ljiljana-jerinic

Ljiljana Jerinić

 

Zahvaljujući transakcionoj analizi kao teoriji komunikacije, imamo mogućnost da dobro podesimo naše i uvodne i kasnije postupke prema tipovima ličnosti. I obrnuto, ako nam neki komunikacijski stil odlično „prolazi“ kod nekoga, možemo ga koristiti kao dopunsko dijagnostičko sredstvo.  To je  zato što određeni tipovi ličnosti preferiraju određene komunikacijske stilove. Negujući tip komunikacije je dominantan kod entuzijaste, pošto su emocije zona u kojoj je najviše energije kod njih. Kad vidite dve osobe koje se posle pet minuta poznanstva tapšu po ramenu, grle, smeju i jedna drugoj upućuju bez ikakvog neugodnog doživljaja snažne pozitivne stroukove (poruke), verovatno tada vidite entuzijaste kako razmenjuju negujuće transakcije. Jedino će ih manipulatori gledati sa odobravanjem, jer je i njima blizak ovakav modus. Ostali će misliti da je to neprimereno ponašanje. Ne pokušavajte ne da grlite, nego ni ovlaš da dodirujete  po ramenu skeptika  posle pet minuta poznanstva! Sa njim ćete možda moći da upražnjavate ovaj mod posle mnogo godina, ali samo kada vam da dozvolu. I tada je pitanje, da li će da se oseća ugodno i da vam veruje.

Autor: Ljiljana Jerinić, psiholog

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*