ChQ – koeficijent harizmatičnosti

Teško je pojmiti šta je harizma. Etimologija nas upućuje na grčku reč kharisma, kharis što znači dar, gracioznost, čar. U njenom religijskom značenju naglašeno je da je to dar dat Božjom milošću, ali u svakodnevnoj komunikaciji koristi se psihološko značenje harizme kao crte ličnosti.

Anketiranje bi nas dovelo do začuđujućeg saznanja kako svako misli na nešto drugo. Dok jedni vezuju harizmu za liderske sposobnosti, drugi za samouverenost ili autoritativnost, treći čak veruju da je osnova u seksualnoj privlačnosti. Ali, ako kažem Opra Vinfri ili Dejvid Bekam su harizmatični, većina će se složiti. Kojim to sklopom crta ličnosti harizmatični ljudi izazivaju magnetsku privlačnost?

Veselost, gracioznost, šarm, joie de vivre, optimizam, čarobnost, pozitivna energija, elektricitet… asociraće anketirani. Ali, kada imenuju, navodiće najčešće političare, vođe religijskih pokreta, ili medijske ličnosti koje ne poseduju te osobine.

Takođe će na pitanje o poreklu dominirati stav da se harizmatični pojedinci rađaju. I jezički je harizma kao imenica u poziciji da se lako opredmećuje tj. reifikuje. Otuda, većina govori o moći koja je nezavisna od nas samih, što je apsurd. Postoji i predrasuda da to mora ostati nesvestan proces, jer se u Božje poslove ne treba mešati.

Za „običnog“ čoveka  teorijski zaključci nemaju veliku vrednost, jer tretiraju sposobnost harizmatičnog ponašanja kao ekskluzivnost, nešto što mogu da poseduju samo odabrani. Ovaj članak upravo hoće da sruši taj elitistički mit.

Za mene je pitanje razvoja harizmatičnosti deo komunikacijskog opismenjavanja. I pored božanskog oreola koje ovaj sklop osobina i ponašanja ima, verujem da je moguće povećati koeficijent harizmatičnosti. I smanjiti ga. Nesumljivo se krećemo u referentnim okvirima koje su genetika i rano vaspitanje postavili, ali je ljudski mozak tako plastičan da se možemo menjati do kraja života. Zato radije razmišljam o motivacionom sklopu ličnosti.

Koliki je Vaš ChQ? Kako da razvijete strategije i tehnike povećanja? Statistike kažu da skoro svaka kuća u Srbiji ima besplatnu školu – TV aparat. Ne odgovaraju Vam programske šeme TV stanica? Žao mi je, piplmetri kažu da ste u manjini. Ipak, nešto zavisi i od Vas. Gledajte kreativno TV. Isključujte-uključujte ton, fokusirajte se na detalje, analizirajte, diskutujte.

Pogledajte visokorejtingovani talk-show. Kakav je popularni gost ili voditelj? Samouveren je jer veruje u sebe i to bez obzira gde se nalazi na materijalnoj ili bilo kojoj lestvici. Prosto sebe doživljava jako, dobro mu je u vlastitoj koži. Ima jasne vizije i zna kako da ih ostvari. A opet nije prepotentan i pretenciozan. Kontroliše: kako se kreće i govor tela, tempo govora, visinu, jačinu glasa, tečnost dijaloga, ali i stres i ume da se smeje lako i uverljivo. Pravi je termostat – zna da podesi i optimalnu temperaturu oko sebe. Kažu da onaj koji ume da vlada sobom, ume da vlada i drugima. Uzmite ogledalo i vežbajte, vežbajte.

P.S. Govorili smo o koeficijentu harizmatičnosti, a ne dobrote. Bojim se da smo skloni da između harizmatičnosti i savršenstva stavimo znak jednakosti. Ako neko ima magnetsku privlačnost, ne znači automatski da je i dobar čovek. Možda je škrt, narcisoidan, slavoljubiv, pohlepan, poročan… Setite se Hitlera koji je svoju nesumljivu harizmu iskoristio na destruktivan način.

Piše: Ljiljana Jerinić, psiholog i psihoterapijski savetnik

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *