Home / Porodica i zdravlje / Atkinsova dijeta – prednosti, mane i moguće posledice
Atkinsova dijeta – prednosti, mane i moguće posledice

Atkinsova dijeta – prednosti, mane i moguće posledice

Svaka dijeta ima svoje prednosti i mane. Atkinsova dijeta jedna je od najpopularnijih jer se kilogrami skidaju vrlo brzo i efikasno izbacivanjem ugljenih hidrata iz ishrane. Međutim, ukoliko ne pratite preporuke za izbegavanje mogućih problema, ništa niste postigli. Zato dobro proučite sve aspekte, dobro razmislite da li vam ovakav način ishrane odgovara, pa ako zaključite da je ova dijeta pravljena baš za vaše potrebe, sastavite jelovnik pridržavajući se saveta o poželjnim, nepoželjnim i zabranjenim namirnicama. Najprimamljiviji podatak u vezi s ovom dijetom je da za nepunih mesec dana možete da izgubite i 15 kg!
Atkinsova dijeta bazira se na niskom unosu ugljenih hidrata kako bi se organizam rešio viška masnoće. Za vreme trajanja dijete poželjno je da uzimate vitamine C, E, A, kalcijum i magnezijum kako biste nadoknadili potrebe organizma. Na dijeti možete da budete onoliko dana koliko kilograma želite da izgubite. Kad postignete željenu težinu, organizam će prestati da dobija na težini određeno vreme.

Kako delujeFreeDigitalPhotos,net

Čim prestanete da unosite ugljene hidrate u organizam, masne naslage počnu da se otapaju. Za prvih šest dana dijete možete da izgubite do 5 kg, i svaki sledeći dan po 1 kg. Za 24 dana može se izgubiti i preko 15 kg. Međutim, ako unesete zalogaj hleba ili bilo koje druge namirnice koje sadrže ugljene hidrate, organizam će blokirati topljenje masnih naslaga.

Zabranjena hrana

U okviru ove dijete zabranjene namirnice su: krompir, brašno (sve vrste peciva), pirinač, soja, grašak, pasulj, prezle, pohovano meso, testenina, voće, žitarice, mleko i mlečni proizvodi, margarin, šlag, šećer, čokolada, razne grickalice (slane i slatke), sladoled. Takođe su zabranjene i kobasice (osim viršli) i sve vrste mesnih prerađevina.

Dozvoljena hrana

FreeDigitalPhotos,netDozvoljene su sve vrste mesa i jaja: junetina, piletina, teletina, svinjetina, jagnjetina, guska, patka, ćuretina, sve vrste iznutrica, divljač. Meso možete da jedete kuvano, pečeno, na roštilju, ali ne i pohovano. Osim toga, dozvoljeni su čvarci, ali bez hleba, sušeno i dimljeno meso i jaja.
Sve vrste ribe: morska riba, slatkovodna riba, sve vrste konzervi s ribom.
Sve vrste salata: zelena salata, paprike (sveže ili pečene), paradajz, krastavci (sveži ili kiseli), salata od morskih plodova, salata od luka. Sve salate možete začiniti uljem, sirćetom, solju, biberom.
Sve vrste povrća: blitva, spanać, praziluk, luk, zelje, artičoke, patlidžan, šargarepa, celer, rotkvice, pečurke.
Piće – mineralna negazirana voda, limun, crna kafa, sve vrste čaja bez šećera. Belo vino je dozvoljeno (1/2 l dnevno), ali tek posle šest dana dijete. Umesto šećera koristite veštačke zaslađivače.

Mogući problem

Najveći problem ove dijete je dovođenje organizma u stanje ketoze. Naime, u prvoj fazi sve glikogenske rezerve potroše se s ciljem da se umesto glikogena podstakne trošenje masnih rezervi. Budući da postoji akutna opasnost da mozak i nervno tkivo na taj način ostanu bez glavnog energetskog izvora, dr Atkins u fazi održavanja postignute težine savetuje postepeni unos ugljenih hidrata. Na unos vitamina i minerala autor dijete uopšte nije mislio, nego je preporučio uzimanje vitaminskih dodataka po želji. Moguće neželjene posledice Atkinsove dijete su ketoza, dehidracija, gubitak elektrolita, gubitak kalijuma, akutna mišićna slabost, povraćanje i problemi s bubrezima.

Autor: Milja Lukuć, novinarka, izdavač časopisa Miljin kuvar

One comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*